Sjukdomens förekomst, riskfaktorer, symptom och behandling samt prognos

Vrickning

Sjukdom, symptom, orsaker, behandling samt förebyggande av Vrickning

Definition

En vrickning är en skada på ledband kring en led. Ligament är starka, flexibla fibrer som håller benen tillsammans. När ett ledband sträckts ut för mycket eller rivs sönder, kommer leden bli smärtsam och svälla.

Alternativa namn

Ledvrickning, stukning.

Orsaker

Stukning uppstår när en led tvingas flytta in i en onaturlig ställning. Till exempel "vrida" en fotled orsakar en vrickning på ledband runt ankeln.

Symptom

  • Ledsmärta eller muskelvärk
  • Svullnad
  • Stelhet i lederna
  • Missfärgning av huden, blåmärken speciellt

Första hjälpen

  • Håll den drabbade leden i högläge.
  • Linda med elastiskt förband för att minska svullnad.
  • Lossa efter ca 15-20 minuter, och linda på igen.
  • Linda slutligen ett stödförband
  • Håll den svullna leden förhöjd ovanför hjärtat, även när du sover
  • Applicera eventuellt is omedelbart för att minska smärtan. Linda isen i tyg - Sätt inte is direkt på huden
  • Vila den drabbade leden i flera dagar

    Acetylsalicylsyra, ibuprofen eller andra smärtstillande medel kan hjälpa. Ge INTE aspirin till barn.

    Håll trycket på det skadade området genom stödförband tills smärtan avtar (vanligtvis 7-10 dagar för mild stukningar och 3-5 veckor för svår stukning). Du kan behöva kryckor när man går. Rehabilitering för att återfå rörelse bör inledas inom en vecka.

    Ring genast för akut medicinsk hjälp om

    Åk till sjukhuset direkt eller ring 112 om:

    • Du misstänker ett brutet ben
    • Leden verkar vara deformerad
    • Du har en allvarlig skada eller smärtan är svår
    • Det finns en hörbar knäppande ljud och omedelbara problem med att använda leden

    Ring din läkare om:

    • Svullnaden inte går ner inom 2 dagar
    • Du har symptom på infektion - området blir rödare, mer smärtsamt eller varmt, eller om du har feber över 100 ° F
    • Smärtan går inte bort efter flera veckor

    Förebyggande

    • Använd skyddsskor för verksamheter som orsakar stress på fotled och andra leder
    • Se till att skor passar dina fötter ordentligt
    • Undvik högklackade skor
    • Alltid uppvärmning och stretch före motion och idrott